«Κορίτσι μένει σπίτι»: Η σκληρή αλήθεια γ’ αυτό το νέο φρούτο του #SAHGF στο TikTok

Οι τάσεις του TikTok έχουν γίνει τόσο άσχετες στις μέρες μας. Απόδειξη το χάσταγκ #SAHGF (Stay-at-Home Girlfriend) που τρεντάρει επιτυχώς και δεν είναι ούτε τόσο γοητευτικό όσο θέλουν να το προβάλουν οι οπαδοί του, ούτε τόσο αθώο.

ΑΠΟ ΕΦΗ ΑΛΕΒΙΖΟΥ

«Ο έρωτας δεν είναι μια κατάσταση, ένα συναίσθημα, μια διάθεση, αλλά μια ανταλλαγή, άνιση, γεμάτη ιστορία, φαντάσματα, λαχτάρες που είναι λιγότερο ή περισσότερο ευανάγνωστες σε όσους προσπαθούν να δουν ο ένας τον άλλον με τη δική τους ελαττωματική όραση» είχε πει, μεταξύ άλλων, η Αμερικανίδα φιλόσοφος, Τζούντιθ Μπάτλερ, η κύρια θεμελιωτής του τρίτου κύματος του φεμινισμού, ο οποίος εμφανίστηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’90 και ουσιαστικά έδωσε τη σκυτάλη στο τέταρτο κύμα, αυτό που ζούμε σήμερα.

Αν και το τέταρτο κύμα φεμινισμού είναι σχετικά δύσκολο να οριστεί, η εμφάνιση του Διαδικτύου έχει σίγουρα οδηγήσει σε ένα νέο είδος ακτιβισμού που τροφοδοτείται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το κίνημα #MeToo, που ξεκίνησε από την Tarana Burke το 2007, στις ΗΠΑ, απογειώθηκε το 2017 στον απόηχο των αποκαλύψεων για τη σεξουαλική κακοποίηση του σημαίνοντος παραγωγού ταινιών Χάρβι Γουάινστιν.

Εκτός από την απόδοση ευθυνών στους ισχυρούς άνδρες για τις πράξεις τους, οι φεμινίστριες του τέταρτου κύματος στρέφουν την προσοχή τους στα συστήματα που επιτρέπουν να συμβαίνουν τέτοιου είδους παραπτώματα. Όπως και οι προκάτοχοί τους στον φεμινιστικό αγώνα, συνεχίζουν επίσης να παλεύουν με την έννοια της διατομικότητας και με το πώς το κίνημα μπορεί να είναι περιεκτικό και αντιπροσωπευτικό ανεξάρτητα από τη σεξουαλικότητα, τη φυλή, την τάξη και το φύλο.

Tο χάσταγκ #SAHGF -ακρωνύμιο της φράσης "Stay-at-Home Girlfriend"-, που ούτε λίγο ούτε πολύ επικροτεί, θαυμάζει και ιδεολογικοποιεί τη γυναίκα που κάθεται σπίτι και απολαμβάνει τη φροντίδα του άντρα, σαν οικόσιτο περιωπής –κάπου εδώ, το πνεύμα των Σουφραζετών του 19ου αιώνα σαλεύει ανήσυχο κινούμενο στο άπειρο.

«Πλατφόρμες όπως το Twitter, το Tumblr και αργότερα το Instagram, έγιναν ισχυρά εργαλεία για την οργάνωση και την ενίσχυση των φεμινιστικών φωνών. Το #MeToo, ένα κίνημα που ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του 2000 αλλά απέκτησε ευρεία προσοχή στη δεκαετία του 2010, αποτέλεσε παράδειγμα της ικανότητας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να ρίχνουν φως στην επικράτηση της σεξουαλικής παρενόχλησης και επίθεσης. Το hashtag έγινε viral, πυροδοτώντας μια παγκόσμια συζήτηση και τονίζοντας την πανταχού παρούσα των εν λόγω εμπειριών» γράφει σχετικό άρθρο στο history.com και συνεχίζει εστιάζοντας στο ζουμί:

«Ωστόσο, το ψηφιακό πεδίο έφερε και τις δικές του προκλήσεις, όπως τον κίνδυνο επιφανειακής εμπλοκής και την ενίσχυση του επιτελεστικού ακτιβισμού. Το Τέταρτο Κύμα πάλεψε με την πλοήγηση στη λεπτή γραμμή μεταξύ του ουσιαστικού διαδικτυακού διαλόγου και των πιθανών παγίδων της σηματοδότησης της αρετής».

Μια τέτοια ψηφιακή παγίδα είναι σίγουρα το νέο τρεντ του TikTok, το χάσταγκ #SAHGF -ακρωνύμιο της φράσης «Stay-at-Home Girlfriend»-, που ούτε λίγο ούτε πολύ επικροτεί, θαυμάζει και ιδεολογικοποιεί τη γυναίκα που κάθεται σπίτι και απολαμβάνει τη φροντίδα του άντρα, σαν οικόσιτο περιωπής –κάπου εδώ, το πνεύμα των Σουφραζετών του 19ου αιώνα σαλεύει ανήσυχο κινούμενο στο άπειρο.

«Καλώς ήρθατε σε ένα ακόμη επεισόδιο του να είσαι το κορίτσι που μένει στο σπίτι», λέει η 25χρονη Helen με νεοϋορκέζικη προφορά. Η γυναίκα γνωρίζει τεράστια επιτυχία στο TikTok επειδή δείχνει την καθημερινή της ρουτίνα, ενώ ο φίλος της πηγαίνει στη δουλειά.

Τα βίντεό της έχουν περισσότερες από δύο εκατομμύρια προβολές και αποτελούν μέρος της τάσης #SAHGF, η οποία αναφέρεται σε μια γυναίκα που μένει στο σπίτι, ενώ ο φίλος της την υποστηρίζει οικονομικά.

«Η ζωή αυτών των γυναικών εξαρτάται από την υποστήριξη των αγοριών τους και την εκτέλεση οικιακών εργασιών όπως το μαγείρεμα και η καθαριότητα, ενώ διατηρούν ένα σχεδόν στρατιωτικό πρόγραμμα για το σώμα τους, την περιποίηση του δέρματος και τη γυμναστική τους» γράφει σχετικό άρθρο στο elpais.com και συνεχίζει:

Ένα από τα σημαντικότερα καθήκοντά τους ως “συντηρούμενες γυναίκες” είναι να είναι πάντα όμορφες για τους συντρόφους τους, εξηγεί η Helen στα βίντεό της.

»Το φαινόμενο αντανακλά τον τρόπο με τον οποίο οι νέες γενιές απομακρύνονται από τη φιγούρα του Girlboss και των παραγωγικών γυναικών που καθόρισαν έναν ουσιαστικό τρόπο ύπαρξης στον κόσμο: οι Zetas (εκ του Gen Z) επιδιώκουν τώρα μια πιο άνετη ζωή.

»Η influencer, Erika Wheaton, έχει 25.000 followers, στους οποίους δείχνει αυτό που ορίζει ως  “ρεαλιστική” ζωή με το αγόρι της- εκείνος της αφήνει χρήματα κάθε πρωί και εκείνη δεν εργάζεται. Πηγαίνει στο σούπερ μάρκετ, πλένει τα ρούχα, κάνει όλες τις δουλειές και μαγειρεύει. Το απόγευμα πηγαίνει για pilates, ψωνίζει ρούχα από τις αγαπημένες της μπουτίκ και πηγαίνει για δείπνο με μια φίλη για να κλείσει τη μέρα.

»Η Wheaton, όπως και πολλές από αυτές τις γυναίκες, λέει ότι ο φίλος της τής επέτρεψε να παραιτηθεί από μια δουλειά γραφείου, 9 με 5 μ.μ., για να αφιερώσει το χρόνο της στον εαυτό της, έτσι ώστε η μόνη της δουλειά να είναι να δείχνει πάντα τέλεια».

Από μια κυνική οπτική γωνία, η «Stay at Home Girlfriend» είναι απλώς αυτό που κάποτε αποκαλούσαν «νοικοκυρά». Η καινοτομία είναι η παρουσία της νοικοκυράς στο TikTok, το οποίο φετιχοποιεί τις συνήθειες των χρηστών του και τους κάνει να φαίνονται γοητευτικοί σε πολλούς από τους οπαδούς τους.

«Πρόκειται για κινήματα που γεννιούνται σε κοινωνικό επίπεδο και βρίσκουν μια μορφή οπτικής έκφρασης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Δεν είναι τυχαίο ότι στο #SAHGF εμφανίζονται νεαρές γυναίκες που ανήκουν στις τελευταίες γενιές των millennial και Z και μεγάλωσαν με την ψεύτικη υπόσχεση της οικονομικής ασφάλειας» σχολιάζει στην elpais.com η Janira Planes, ειδική σε θέματα κουλτούρας του διαδικτύου.

«Αυτές οι τάσεις γεννιούνται από τη μίμηση. Η τάση προέρχεται από την επιθυμία να είσαι στο σπίτι και να μην εργάζεσαι, έχει την αφετηρία της σε μια κάποια απογοήτευση από τη ζωή.

Από μια κυνική οπτική γωνία, η "Stay at Home Girlfriend" είναι απλώς αυτό που κάποτε αποκαλούσαν "νοικοκυρά". Η καινοτομία είναι η παρουσία της νοικοκυράς στο TikTok, το οποίο φετιχοποιεί τις συνήθειες των χρηστών του και τους κάνει να φαίνονται γοητευτικοί σε πολλούς από τους οπαδούς τους.

Παράλληλα, δημοσίευμα των New York Times με τίτλο «Οι νοικοκυρές της λευκής υπεροχής» έδειξε ότι η προέλευση αυτών των κοινοτήτων συνδέεται με τη λευκή υπεροχή και τα ανδρικά κινήματα alt-right.

Ως γνήσια εκπρόσωπος της Gen X και των συνθηματικών διεκδικήσεων όπως «δεν είμαι του πατρός μου, δεν είμαι του ανδρός μου, θέλω να είμαι ο εαυτός μου» το χάσταγκ #SAHGF μου προκαλεί μια αντανακλαστική απέχθεια, μια ζαλάδα και μια ταχυπαλμία στο στήθος.  Όπως και το TikTok, στο οποίο φύεται ως τσουκνίδα.

*Πηγή κεντρικής φωτογραφίας: Getty/ Ideal Images

SHARE THE STORY