Oscars: Οι ελληνικές στιγμές που έμειναν στην ιστορία

Από την Κατίνα Παξινού και τον Μάνο Χατζιδάκι μέχρι τον Γιώργο Λάνθιμο, θυμόμαστε μερικές από τις ελληνικές στιγμές των βραβείων Oscar.

ΑΠΟ ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΣ

Στην μακρά ιστορία των βραβείων της Ακαδημίας, υπήρξαν και μερικές στιγμές με ξεκάθαρα ελληνικό χρώμα: Ας τις θυμηθούμε….

Όταν ξέσπασε ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, η Κατίνα Παξινού βρισκόταν στο Λονδίνο όπου εμφανιζόταν στο θέατρο και έτσι δεν μπορούσε να επιστρέψει στην Ελλάδα. Έφυγε για την Αμερική στην οποία ταξίδεψε με ένα αντιτορπιλικό. Εκεί έπαιξε με επιτυχία στο Μπρόντγουεϊ, η ταινία όμως που την επέβαλε σε διεθνή κλίμακα και που της χάρισε το 1944 βραβείο β’ γυναικείου ρόλου από την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου ήταν το «Για ποιον χτυπά η καμπάνα», μεταφορά του λογοτεχνικού έργου του Χέμινγουεϊ, που εξελισσόταν στον Ισπανικό Εμφύλιο στο οποίο υποδυόταν το ρόλο της φλογερής πατριώτισσας Πιλάρ.

Στις 2 Μαρτίου του 1944, η ηθοποιός έγινε η πρώτη Ελληνίδα που τιμήθηκε με το πολυπόθητο αγαλματίδιο. (Getty Images/Ideal Image)

Το φιλμ προτάθηκε για εννέα Όσκαρ, η Κατίνα Παξινού όμως ήταν η μοναδική που τιμήθηκε με το βραβείο και έγραψε ιστορία καθώς έγινε η πρώτη Ελληνίδα που τιμήθηκε με το πολυπόθητο αγαλματίδιο. Τη βραδιά της απονομής, στις 2 Μαρτίου του 1944, η Ελληνίδα ηθοποιός ξεχώρισε φορώντας μια grecian τουαλέτα του Έλληνα σχεδιαστή με τη μεγάλη διεθνή καριέρα Jean Desses. Παραλαμβάνοντας το Όσκαρ, είπε: «Το δέχομαι για λογαριασμό όλων των συναδέλφων μου του Εθνικού θεάτρου, ζωντανών ή νεκρών». Ο πόλεμος στην Ελλάδα δεν είχε ακόμη τελειώσει.

Το 1960 το “Ποτέ την Κυριακή” του Ζυλ Ντασέν έκανε την Ελλάδα μόδα και φυσικά έφτασε στα Όσκαρ με υποψήφιους τη Μελίνα Μερκούρη στην κατηγορία α’ γυναικείου ρόλου και τον Μάνο Χατζιδάκι για το τραγούδι «Τα παιδιά του Πειραιά». Η Μελίνα δεν κέρδισε το βραβείο, το Όσκαρ πήρε η Ελίζαμπεθ Τέιλορ για το “Ζήσαμε την Αμαρτία”. Η Μελίνα μάλιστα έκανε φοβερές δηλώσεις, λέγοντας πως η Τέιλορ πήρε το βραβείο γιατί όταν γινόταν η ψηφοφορία ήταν σοβαρά άρρωστη και κινδύνευε να πεθάνει, και αυτό επηρέασε υπέρ της τα μέλη της Ακαδημίας.

Ο Χατζιδάκις τιμήθηκε με το βραβείο, αυτό ωστόσο σηματοδότησε την αρχή μιας περιπέτειας για το χρυσό αγαλματίδιο. Το τραγούδι είχε γραφτεί κατά τύχη, την τελευταία στιγμή, για την ταινία και με ιδιαίτερη ευκολία. Γι’ αυτό το λόγο ο Χατζιδάκις το περιφρονούσε.Δεν πήγε ποτέ να παραλάβει το βραβείο του αρνούμενος να αποδεχτεί τη σημασία του θεσμού. Το Όσκαρ στάλθηκε ταχυδρομικώς, αλλά χάθηκε κάπου στη Γιουγκοσλαβία. Η ακαδημία υποχρεώθηκε να φτιάξει νέο αγαλματίδιο με χαραγμένο το όνομα του συνθέτη στη βάση και να του το στείλει. Έτσι, όταν οι φωτορεπόρτερ ζήτησαν από τον Χατζιδάκι να φωτογραφηθεί με το αγαλματίδιο, εκείνος δανείστηκε το Όσκαρ της Κατίνας Παξινού η οποία φωτογραφήθηκε μαζί του και με το βραβείο.

Όταν οι φωτορεπόρτερ ζήτησαν από τον Χατζιδάκι να φωτογραφηθεί με το αγαλματίδιο, εκείνος δανείστηκε το Όσκαρ της Κατίνας Παξινού η οποία φωτογραφήθηκε μαζί του και με το βραβείο.

Λίγο αργότερα ο Χατζιδάκις παρέλαβε το δικό του βραβείο, το οποίο όμως ποτέ δεν εκτίμησε. Κάποια στιγμή, μάλιστα, στα μέσα της δεκαετίας του ’70 το πέταξε στα σκουπίδια. Το διέσωσε την τελευταία στιγμή η αδελφή του, που το φύλαξε μέχρι το θάνατο του συνθέτη…

Ο Ελληνική καταγωγής George Chakiris κερδίζει το Όσκαρ β’ ανδρικού ρόλου για το “West Side Story”.

Το 1964 είναι η χρονιά του Ζορμπά και του Μιχάλη Κακογιάννη. H ταινία, βασισμένη στο μυθιστόρημα του Καζαντζάκη θα αποσπάσει επτά υποψηφιότητες, ανάμεσα στις οποίες συγκαταλέγονταν αυτές της  καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας- για τον Κακογιάννη-και διασκευασμένου σεναρίου. Η ταινία θα βραβευτεί με τρία Όσκαρ: καλύτερου β’ γυναικείου ρόλου, καλύτερης φωτογραφίας και καλύτερης καλλιτεχνικής διεύθυνσης, βραβείο που θα απονεμηθεί στον Βασίλη Φωτόπουλο.

Η γεννημένη στη Θεσσαλονίκη ενδυματολόγος Θεώνη Βαχλιώτη Alderidge, μια από τις σπουδαιότερες ενδυματολόγους του Χόλιγουντ και του Broadway κερδίζει το Όσκαρ για τα κοστούμια του “Μεγάλου Γκάτσμπι” το 1975.

Την παράδοση που εγκαινίασε  με τα «Παιδιά του Πειραιά»ο Μάνος Χατζιδάκις  ο  οποίος κέρδισε το βραβείο καλύτερου τραγουδιού αλλά απουσίαζε από την τελετή και δεν το παρέλαβε ο ίδιος, συνέχισε ο Βαγγέλης Παπαθανασίου το 1982 που τιμήθηκε με Όσκαρ για την μουσική από τους «Δρόμους της φωτιάς», αλλά δεν παρέστη στην τελετή απονομής. Αυτό έπραξε και ο Κώστας Γαβράς που θα κέρδιζε το Όσκαρ διασκευασμένου σεναρίου για τον “Αγνούμενο”.

Η Ολυμπία Δουκάκη κερδίζει το Όσκαρ β’ γυναικείου ρόλου το 1988, για το “Κάτω από την λάμψη του Φεγγαριού” και στο τέλος του ευχαριστήριου λόγου της στέλνει μήνυμα στον αδελφό της Μάικ, υποψήφιο τότε των Δημοκρατικών στις Αμερικανικές Εκλογές της ίδιας χρονιάς.

Grecian Style: H Renée Zellweger, στο κόκκινο χαλί το 2001 με vintage δημιουργία του Έλληνα σχεδιαστή Jean Dessès. (Getty Images/Ideal Image)

Surprise: H συνοδός της Patricia Field στα Όσκαρ του 2007, ήταν η Άννα Βίσση. Πίσω τους διακρίνεται ο κριτικός κινηματογράφου Παναγιώτης Τιμογιαννάκης που έχει παραστεί στα βραβεία 21 φορές. (Fannatics)

H Μαρία Μενούνος παρουσίασε το Red Carpet των βραβείων του 2022 φορώντας Celia Kritahrioti Haute Couture.

To 2011, o “Κυνόδοντας” του Γιώργου Λάνθιμου είναι υποψήφιος για Όσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας. Ο σκηνοθέτης φτάνει για πρώτη φορά στην τελετή μαζί με την Αριάν Λαμπέντ και την Αγγελική Παπούλια. (Getty Images/Ideal Image)

Το φλερτ των Ελλήνων με τον κύριο Όσκαρ συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Ειδικά φέτος η ταινία «Poor Things» του Γιώργου Λάνθιμου έχει 11 συνολικά υποψηφιότητες:  Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας για τον Γιώργο Λάνθιμο, Διασκευασμένου σεναρίου, A’ Γυναικείου , Β’ Ανδρικού, Μοντάζ  για τον Γιώργος Μαυροψαρίδη, Φωτογραφίας, Μουσικής, Eνδυματολογίας , Σκηνογραφίας και Κομμώσεων – Μακιγιάζ…

SHARE THE STORY